Několik rad, jak na interiér

 

Občas mám pocit, že je jasné jak se chovat při fotografování interiéru, nebo architektury obecně. Pak mě přijdou fotky z hotelu od kolegy a zjistím, že základy se hodí v každé situaci. Tak se podíváme na několik z nich.

 

Kompozice

 Kompozice v interiéru se řídí několika pravidly. Převážně používáme stativ. Máme čas kompozici vyladit a pak exponovat několikrát stejný snímek s jiným nastavením.

Svislice

Interiér je chybně natočený, kácejí se svislice a má chybně zvolené vyvážení bíle.

Na obrázku vidíme, že není správně otočený a „kácejí se svislice“. 

Jak to vyfotit?

Interiér fotíme tak, že namíříme fotoaparát vodorovně směrem, kterým chceme fotit. Tím máme zaručeno, že stěny budou svislé. Pokud není možné použít toto základní pravidlo, třeba protože by se kus scény do snímku nevešel a je nutné kvůli obsahu snímku mířit jinam, pak musíme tento problém opravit později v editoru. Ve videu uvidíte, že to není žádná věda.

Správně exponovaný a natočený snímek.

Nikon D700, 32mm, clona 10, čas 1/2 s, minimální ISO 200, ruční vyvážení bílé

Nový snímek je již správně natočený. Vyvážení bílé bylo provedeno manuálně podle šedé tabulky (je možné použít i bílý papír se sníženou expozicí).

Expozice

Expozice může být v interiéru náročná. Jednak kvůli různým světlům a nebo i kvůli oknům.

Manuální vyvážení bílé

Většina fotoaparátů umožňuje manuální vyvážení bílé. Toto nastavení se hodí, když mají první pořízené snímky barevný nádech. Při fotografování do formátu RAW můžeme vyvážení doladit dodatečně, ale pamatujeme si na jakém místě snímku byla opravdu šedá barva?

Na tomto snímku se nám míchají tři zdroje barveného světla. První je zelený zdroj od výbojek, které prostor osvětlují. Druhý zdroj je odražená modrá barva z bazénu a modré světlo od oken. Třetí je odražené červené světlo od zdí.

Tabulku fotografujeme tak, aby na ní dopadalo co nejvíce světla z fotografované scény. Tj. neodvracíme tabulku z místnosti. Raději jí fotografujeme ve vodorovné pozici a nebo z opačného směru než fotografujeme (pak měříme světlo, které bude dopadat do objektivu).

Postup nastavení pro Nikon 

Pro Nikon budeme hledat tlačítko WB, nebo položku menu s názvem [Vyvážení bílé barvy] (White Balance) v kartě [Fotografování] (Shooting menu). Nastavíme položku PRE (Preset Manual). Po stisknutí tlačítka WB a zvolení režimu PRE se na kontrolní obrazovce rozbliká nápis PRE a fotoaparát čeká až vyfotíte šedou tabulku, ze které odečte vyvážení bílé a uloží ji pro další snímky. Fotoaparát čeká do vypnutí expozimetru.

Manuální vyvážení bílé Nikon

Postup nastavení pro Canon

Vyfotíme šedou nebo bílou plochu. V menu na kartě Položka menu Canon zvolíme [Uživatel. nastavení WB] a stiskněte tlačítko SET, vybereme zdrojovou fotku a stiskneme SET a následně OK. Pak zvolíme položku [Uživ. nastavení] s stikneme SET.

Zvolení vyvážení bíle na uživatelské.

Nastavení expozice

Expozici nastavuji v interiéru převážně manuálně. Často bývá v interiéru tma a automatika expozici sice nastaví správně, ale my chceme mít fotografii tak světlou, aby na částech fotky byla barva blízká bílé. Pokud fotku budeme chtít tisknout na bílý papír, měla by barva bílých ploch odpovídat. Na obrázku je vidět rozdíl v expozicích oproti bílému podkladu.

Rozdílná expozice na papíře.

Abychom dostali základní představu o tom, jak jsou rozložené jasy, zobrazíme si Histogram. Na něm je vidět poměr jasných a tmavých bodů zleva doprava. Na obrázku jsou vidět 3 různé expozice. První je dobře exponovaný, druhý podexponovaný a třetí přeexponovaný. Ve druhém a třetím případě přicházíme o kresbu. Stín bude již jen černý, nebo bílé plochy budou jednolité.

Histogram pomůže získat přehled jak byl snímek exponovaný.

Na krátkém videu Vám ukáži, jak snímek rychle vyladit k dokonalosti. Použil jsem k tomu Adobe Photoshop CC. Zkušební verzi v češtině si můžete stáhnout z toho odkazu: http://www.adobe.com/cz/products/photoshop.html

 

Nevíte si rady? Zeptejte se a pojďte fotit s námi!

 

 

 

Nejčtenější články:

  • Divadlo Alfa hledištěJak se fotila virtuální prohlídka Divadla Alfa v Plzni Virtualizace prostorů pro Google Maps probíhá v několika krocích, na které se v tomto článku podíváme. GOOGLE Business View - virtuální prohlídka.   Odkaz na […]
  • Jakým objektivem fotit interiérJakým objektivem fotit interiér V interiérech máme často problém s místem. Prostory jsou malé a náš záměr je, aby se toho co nejvíce vešlo. V článku se budeme bavit o těchto objektivech - o těchto ohniscích:24-70mm - […]
  • Kamil StřihavkaJak fotit koncerty – video Zdá se vám, že fotografování koncertů je složité? Nemusí tomu tak být, pokud dodržíte několik zásad. Dám vám pár tipů na co si dát pozor. Ve videu na konci tohoto článku se dozvíte, jak […]
  • FOTOEXPO 2014FotoExpo 2014 se blíží Veletrh FotoExpo 2014 je před námi a pořadatelé připravili soutěž pro návštěvníky.   Hledáme FOTOTALENT 2014! Veletrh a festival současné fotografie FOTOEXPO 2014 vyhlašuje ve […]
  • Náhledový obrázekJak fotit super makro levně bez makroobjektivu – reverzní technika (první část) Úvod Napsat souhrnný článek o technice reverzního uchycení objektivu je vcelku složitý proces, zejména kvůli mnoha teoretickým a praktickým poznatkům a nastoleným otázkám co vynechat, do […]

10 komentářů k “Několik rad, jak na interiér

  1. Roman

    Fotil jsem jen do JPG a v současné době objevuji kouzlo RAW tak jsem v děčný za každou informaci a tento článek (hlavně video) mě zase posunulo kousek dál. Děkuji

  2. Monika Šimíčková

    Dobrý den,
    moc děkuji za super ukázku, věděla jsem, že raw je dobrej a používám ho, ale te´d vím další věci, ještě k tomu když zítra jedu poprvé fotit interiéry hotelu. Moc díky a doufám, že to dobře dopadne, ale jsem přesvědčena, že s vaším výukem ano :-).

    • Libor Kůs

      Díky za milý vzkaz Moniko,
      věřím, že jste v hotelu byla úspěšná. Pokud máte chuť, můžete se s výsledkem podělit na naší Facebookové zdi :-)

  3. Lenka Dolečková

    Dobrý den,
    jaký používáte objektiv k fotografování interiérů? Já používám širokoúhlý 12-24 mm, ale ve velice malých prostorách bych ocenila 8-16 mm. Nebude však už moc prostor s nábytkem zkreslovat?
    Jinak moc pěkný článek a super video. Na úpravu fotografií používám Lightroom, ale chci přejít na PS. Takže pro mě bylo video přínosem.
    Ať se daří a děkuji:-)

    • Karel

      Dobrý den,

      s interiéry je věčně problém. Jsou malé :-) A objektivy které nezkreslují jsou drahé.
      Osobně mám objektiv Nikkor 17-35 f/2.8 na FullFrame chip. Dalo by se to přirovnat (pokud máte Nikon) objektivu cca 11mm a pokud Canon tak cca 10mm. Obraz takřka nezkresluje.

      Tento objektiv má nejširší záběr 104 stupňů, ale přes diagonálu, takže některé malé místnosti fotím jako panorama ze dvou fotografií. Tyto fotografie je nutno pak spojit a upravit tak aby všechny linie byly rovné/kolmé.

      Také je zajímavé že tento model byl představený již v roce 1960 a prodává se do dnes.

  4. Lenka Dolečková

    Dobrý den ještě jednou,
    chtěla jsem se s vámi poradit. Dostala jsem zakázku od firmy, která vyrábí LED světla. Jde o fotografování interiéru různých provozoven s jejich už namontovanými světly. To znamená, že hlavním motivem na snímku musí být LED světlo. Mám z toho trochu strach, jelikož přesně nevím, jak na to. Fotografovat s bleskem nebo použít techniku HDR? Vím, jak vyfotit snímek HDR, ale jelikož fotografie toho typu nefotím, nemám s tím zkušenosti. A hlavně, snímek pak nemusí působit reálně. Děkuji za váš názor a přeji pěknou sobotu.

    • Karel Funda Autor příspěvku

      Dobry den Lenko, komentář trochu zapadl. Tedy jen ve stručnosti. Často než HDR postačí kvalitní RAW soubor. HDR lze udělat i realistické pomocí Photoshopu, kde lze fotografie sloužit do 32bit fotografie a tu pak upravit pomocí Camera RAW filtru.

  5. Marie Myšková

    Dobrý den,
    nejdříve musím pochválit stránky. Spousta užitečných rad.

    Potřebovala bych poradit. Velmi často fotím interiéry s krbem (živým ohněm). Mám kamnářství. Při každém focení mám problém se světlem, rychle se mění a také s velikostí interiéru. Mám Canon EOS60D+tamron SP17-50 F/2.8. Řeším jestli pořídit jiný objektiv, aby se mi vše potřebné do snímku vešlo bez velkého z kreslení. A také jak nastavit optimální osvícení snímku.
    Když se mi fotka podaří, tak je to spíše náhoda. :-)

    Budu ráda za radu, případně jestli by byl kurz s takto konkrétním zaměřením.
    Děkuji.

    • Karel

      Ahoj Marie, problematika interiérů je poměrně obsáhlá, možná napište na email karel@ucimesefotit.cz a pošlete nějakou problémovou fotografii. Já osobně fotím interiéry s objektivem 17-35 f/2.8 ale na plnoformátový čip, tj FullFrame. U Crop faktoru dochází k prodloužení ohniska u canonu o 1,6x tj 17mm je 27mm a to je na interiér již poměrně málo. Pár fotografů radilo Tokinu (nevím přesně typ) kolem 10mm pro Crop faktor tj 60D. Bohužel již nevím jak je na tom tento objektiv se zkreslením svislic (zda zakulacuje obraz a pod). Interiér fotím jen do formátu RAW a na fotce je poměrně dost kroků. Něco málo popisuji např. tady https://www.youtube.com/watch?v=nvzDC5u2drU

      Karel

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *